Zakelijk motorrijden

Motor van de zaak

De superlage bijtelling maakt een motor van de zaak interessant!

Het bedrag, dat je door de bijtelling daadwerkelijk als extra belasting betaalt, blijft voor een motor meestal beperkt tot enkele tientallen tot enkele honderden euro's, terwijl dit voor auto’s vaak meerdere duizenden euro's bedraagt. Door een motor van de zaak te kiezen in plaats van een auto van de zaak, bespaar je dus duizenden euro's per jaar. En niet alleen voor de werknemer is een motor van de zaak interessant: door de lagere aanschafprijs, de lagere afschrijving en het relatief lage brandstofverbruik van een motor bespaart ook de werkgever honderden euro's per maand.

Informeer bij AMC MOTOREN naar de mogelijkheden van een motor van de zaak en doe je voordeel ermee. Zowel werkgever als werknemer kunnen hier voordeel uit halen.

Snel en zeer voordelig: Een motor van de zaak

Zakelijk-rijden. Wie een auto van de zaak heeft, weet het: de bijtelling is bepaald niet mals. Veel mensen weten niet dat een motor van de zaak voordeliger is. Veel voordeliger. En dat is nog maar één van de voordelen...

De auto-bijtelling

Er is dus wat voor te zeggen om niet te kiezen voor een auto van de zaak, maar voor een motor van de zaak. Dat brengt namelijk ook nog enorme financiële voordelen met zich mee. Dat komt omdat de belastingdienst een stuk vriendelijker is voor “de motor van de zaak” dan voor de “auto van de zaak”. Dat verschil zit hem in de bijtelling. Dat is een regeling die is opgezet omdat mensen, die een auto van hun werkgever krijgen, daar ook privé mee mogen rijden. Ze hoeven dus zelf geen auto meer te kopen, te verzekeren en te onderhouden. Dat spaart enorm veel geld uit en die besparing wordt door de fiscus gezien als “loon in natura”. En daar wil de fiscus dan toch inkomstenbelasting over heffen. Daarom is bedacht dat je een deel van de cataloguswaarde van de auto - 22% bij 1e toelating in 2018 - moet optellen bij het jaarinkomen, waarover je inkomstenbelasting betaalt. Over die “bijtelling” betaal je dus ook inkomstenbelasting, waarbij de hoogte van het bedrag afhangt van de belastingschijf waarin het hoogste deel van je inkomen valt. Dat loopt al gauw in de duizenden euro’s.

De motor-bijtelling

Veel mensen denken dat voor de motor dezelfde bijtellingsregels gelden als voor auto’s, of dat er geen bijtelling is. Dat is beide niet waar. Voor een motorfiets moet je wel degelijk bijtelling rekenen, maar die wordt berekend op een manier, die vele malen gunstiger is. Voor een motor moet je de totale jaarlijkse kosten bepalen en daarmee de kosten per kilometer uitrekenen. De kosten van de kilometers die je privé rijdt, moet je dan bij je belastingaangifte bij je inkomen optellen, dus aantal privé km x de kilometerkosten. Woon-werk-ritten worden daarbij niet als privé-km gezien. Wat je dus werkelijk aan bijtelling betaalt, zit eerder in enkele honderden euro’s dan in de duizenden, zeker als je relatief weinig privé met de motor rijdt. Daarmee bespaar je per jaar dus duizenden euro’s ten opzichte van een auto van de zaak. Het is wel verstandig om altijd privé kilometers op te geven: het is aan de belastingdienst om te bewijzen of het aantal kilometers klopt, als ze eraan twijfelen. En dat is lastig. Als je geen privé kilometers opgeeft en toch privé rijdt, is dat gemakkelijker te achterhalen...

Ondernemers

Voor ondernemers zitten er nog meer voordelen aan een motorfiets van de zaak. Voor hen gelden namelijk dezelfde bijtellingsregels, ook al kopen zij hun auto of motor zelf en betalen ze zelf alle kosten. Die bedragen kunnen ze wel als bedrijfskosten van de winst aftrekken, zodat ze over dat bedrag geen belasting betalen. Maar voor de auto krijgen ze daar een bijtelling voor terug, die wordt afgetopt tot het bedrag van de werkelijke kosten. Netto komt het er dan op neer dat je de auto, die je voor je onderneming nodig hebt, toch volledig privé betaalt. De meeste kleine zelfstandigen rijden hun auto dan ook privé en declareren 19 cent per gereden zakelijke kilometer. Niet kostendekkend, maar beter dan niks. Een motor van de zaak daarentegen is voor de kleine zelfstandige veel voordeliger. Ten eerste omdat de bijtelling veel lager is dan de totale kosten, zodat het ook daadwerkelijk nut heeft de motor zakelijk te rijden. Daarnaast zijn er ook bij de aanschaf grote voordelen: je kunt de BTW op de factuur terugvragen, waardoor de motor sowieso al 21% (bruto prijs minus rest-BPM en uit dat bedrag wordt de BTW berekend) goedkoper wordt. Je kunt bovendien gebruik maken van de KIA (Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Je mag dan 28% van de netto prijs (zonder BTW/incl. BPM dus, maximaal €15.863,- in 2018) van de motor bij je belastingaangifte van je belastbaar inkomen aftrekken. Hoeveel dat scheelt hangt natuurlijk weer van je belastingschaal af. 


Voetnoot: overleg altijd met je accountant m.b.t. deze info.